LOREM IPSUM DOLOR MIT
Aliquam non lectus id purus cursus porta. Nullam vel felis elementum, ornare magna non, feugiat ex. Phasellus erat ligula, laoreet sit amet magna vel, aliquet facilisis libero.
Aliquam non lectus id purus cursus porta. Nullam vel felis elementum, ornare magna non, feugiat ex. Phasellus erat ligula, laoreet sit amet magna vel, aliquet facilisis libero.
© 2025 Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego. Wszelkie prawa zastrzeżone.
W tej sekcji zamieszczamy zestawienie najczęściej występujących pytań i odpowiedzi (FAQ), porządkujących kluczowe informacje o Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego oraz przedsięwzięciu TalentON II. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy kierować je na adres e-mail: talenton@fundacja-pan.lublin.pl
Poprzez pojęcie „uczeń zdolny” rozumie się ucznia spełniającego m.in. jeden z poniższych warunków:
Tak. Pomyślne przejście przez proces rekrutacji i objęcie wsparciem Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego (CDUZ) oznacza, że jesteś uczestnikiem/uczestniczką projektu „TalentON II – opracowanie standardu diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia zdolnego”. Z tego tytuły możesz skorzystać z pełnej oferty CDUZ oraz pozostałych działań realizowanych w ramach wspomnianego projektu.
Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie jest do pobrania tutaj: Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie TalentON II [PDF]
Na dokumenty rekrutacyjne składają się:
– dwie ankiety on-line:
– dokumenty rekrutacyjne w formie papierowej – formularz uczestnika/uczestniczki projektu (załącznik nr 1) wraz z oświadczeniem Uczestnika projektu (załącznik nr 2) bądź – w przypadku zgłoszenia dokonywanego przez ucznia/uczennicę niepełnoletniego/nią – zgody rodzica/opiekuna prawnego na udział w projekcie (załącznik nr 4):
Formularz Uczestnika/Uczestniczki projektu TalentON II – załącznik nr 1 [PDF]
Oświadczenie Uczestnika projektu TalentON II – załącznik nr 2 [PDF]
Adres Biura Projektu do wysyłki papierowej wersji dokumentów: Fundacja Polskiej Akademii Nauk, ul. Turystyczna 44, 20-207 Lublin.
Szczegóły odnośnie do procesu rekrutacji znajdują się w zakładce Diagnoza ucznia -> Rekrutacja
Nie. Przyjmujemy również zgłoszenia indywidualnie. Musisz jednak pamiętać, że w procesie rekrutacji do objęcia wsparciem CDUZ, a następnie dla właściwej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej, będziemy kontaktować się z Twoją szkołą i nauczycielami, aby pozyskać niezbędne informacje.
Tak. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna będzie realizowana z zastosowaniem testów psychologicznych.
Wyniki diagnozy zostaną przekazane Tobie, jako osobie biorącej udział w projekcie TalentON II oraz Twojemu rodzicowi/opiekunowi. Rezultaty diagnozy nie będą udostępniane szkole, ani innym zewnętrznym podmiotom.
Nie. Nie przewidujemy rozwiązywania testów wiedzy.
Mentoring to indywidualna pomoc jednej osoby dla drugiej w zakresie: poszerzenia wiedzy, kształtowania umiejętności i rozwoju zarówno w danej dziedzinie, jak i ogólniej – w rozwoju osobistym.
Mentor służy swojemu podopiecznemu pomocą i doświadczeniem w zakresie wspierania rozwoju zdolności. Konsultacje mentoringowe mogą dotyczyć indywidualnej ścieżki rozwoju, nauki i kształtowania osiągnięć.
Mentoring udzielany w CDUZ jest formą wsparcia realizowaną przez zespół ekspertów, których więcej przeczytasz w zakładce Kadra, w części „Zespół badawczy”
Każda osoba objęta wsparciem CDUZ ma zagwarantowane 5 godzin zegarowych indywidualnego mentoringu. Z konsultacji będzie można skorzystać zarówno podczas spotkań stacjonarnych, jak i w formie on-line.
Rodzic/opiekun prawny uczestnika projektu także będzie mógł skorzystać z tej formy wsparcia. Liczba godzin doradczo-konsultacyjnych dla rodziców/opiekunów będzie uzależniona od zgłaszanego zapotrzebowania.
Oferta CDUZ jest bezpłatna dla uczestników projektu „TalentON II – opracowanie standardu diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia zdolnego”
Terminy spotkań ekspertów z uczestnikami projektu (zrekrutowanymi uczniami zdolnymi) będą ustalane poprzez bezpośrednie, indywidualne kontakty tak, aby były dogodne dla obu stron.
Tak. W CDUZ obowiązują Standardy ochrony dzieci w Fundacji Oddziału PAN w Lublinie, która jest właścicielem Centrum. Z obowiązującą polityką ochrony dzieci można zapoznać się tutaj [PDF].
Skorzystanie z oferowanego przez Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego wsparcia będzie możliwe poprzez przesłanie zgłoszenia do projektu.
Rekrutacja uczniów zdolnych odbędzie się w oparciu o autorskie narzędzie Fundacji Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Lublinie, które zapewnia obiektywność procedury wyboru. Rekrutację przeprowadzi zespół badawczy, w skład którego wchodzą eksperci posiadający doświadczenie w pracy z dziećmi uzdolnionymi.
Zgłoszenia będzie można przesłać poprzez kontakt indywidualny. W procesie rekrutacji będziemy współpracowali ze szkołami (dyrekcjami) z województwa lubelskiego, poradniami psychologiczno-pedagogicznym oraz innymi placówkami czy organizacjami zajmującymi się pracą z osobami zdolnymi.
II tura rekrutacji, w czasie której wyłonimy 100 uczestników projektu, trwa od 16 września 2024 roku do 18 października 2024 r. O kolejnej turze rekrutacji poinformujemy w oddzielnym komunikacie.
I tura rekrutacji, w której wyłoniliśmy 50 uczestników projektu, odbyła się w dniach 4 kwietnia 2024 r. – 6 maja 2024 r.
Spotkania w ramach bezpośredniego wsparcia zaplanowane są na czwarty kwartał 2024 roku.
Opis szczegółów procesu rekrutacji, w tym niezbędne dokumenty, znajdują się w zakładce Diagnoza ucznia -> rekrutacja [kliknij tutaj].
Naszymi działaniami obejmiemy 300 uczniów zdolnych w wieku 9-19 lat (III klasa szkoły podstawowej – ostatnia klasa szkoły ponadpodstawowej), uczęszczających do szkół z terenu woj. lubelskiego, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich. Wsparcie adresujemy także do rodziców/opiekunów prawnych uczniów zdolnych. Odbiorcami naszych działań będą również: dyrekcje szkół, nauczyciele, specjaliści szkolni (psychologowie doradcy zawodowi, pedagogowie), oraz pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Wybrane inicjatywy skierujemy także do szerokiego grona odbiorców. Będą to m.in. videopodcasty promujące psychobiografie wybitnie zdolnych osób, konferencje tematyczne z udziałem osobistości, mapa zasobów metodycznych i instytucjonalnych, jak również publikacja naukowa, w której zaprezentujemy standard diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów, rekomendacje, a także możliwe instrumenty wspierania uczniów zdolnych w odpowiedzi na zidentyfikowany indywidualny profil funkcjonalny (IPF).
Narzędzia diagnostyczne, które zastosujemy w ramach funkcjonowania Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego, będą dopasowane do 3 grup wiekowych uczniów zdolnych:
Skorzystanie z oferowanego przez CDUZ wsparcia będzie możliwe poprzez przesłanie zgłoszenia do projektu. Rekrutacja uczniów zdolnych odbędzie w oparciu o autorskie narzędzie Fundacji Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Lublinie, które zapewnia obiektywność procedury wyboru. Rekrutację przeprowadzi zespół badawczy, w skład którego wchodzą eksperci posiadający doświadczenie w pracy z dziećmi uzdolnionymi.
Bazując na literaturze, doświadczeniach z realizacji „Programu wsparcia i rozwoju młodzieży szczególnie uzdolnionej talentON”, a także opracowanego oraz wdrożonego w ramach pilotażowych zajęć „Modelu wsparcia uczniów uzdolnionych społecznie i humanistycznie” zauważyliśmy, że brak kompleksowej oceny zasobów uczniów zdolnych przyczynia się do ich nieharmonijnego rozwoju i obniża ich dobrostan. Dotychczas na poziomie polityki ogólnokrajowej w Polsce nie zostały wypracowane standardy diagnostyczne dla uczniów zdolnych, spójny system identyfikacji czy rozwijania talentów, choć większość krajów posiada takie rozwiązania od co najmniej pół wieku.
Problem braku standardu diagnostycznego w zakresie kompleksowego rozpoznawania zasobów uczniów z ponadprzeciętnym potencjałem poznawczym, jak również braku należytego zaopiekowania uczniów zdolnych (czyli posiadających specjalne potrzeby edukacyjne), jest istotnym zagadnieniem społecznym, gdyż:
Przyjmując założenie, że dobór odpowiednich form wsparcia ucznia zdolnego powinien opierać się na rzetelnej ocenie zarówno zasobów jednostki, jak i deficytów oraz trudności, proponujemy wypracowanie standardów diagnozy (oceny) opartych na aktualnej wiedzy naukowej.
W odpowiedzi na zaobserwowane wyzwania kontynuujemy, poprzez program TalentON II, ideę zapoczątkowaną w Programie wsparcia talentON I, którą kierunkujemy głównie na opracowanie i zwalidowanie modelu diagnozy uczniów zdolnych z uwzględnieniem analizy czynników środowiskowych.
Idea projektu polega na tym, aby badania empiryczne mające na celu weryfikację modelu teoretycznego KOPUZ były jednocześnie narzędziami bezpośredniego wsparcia uczniów oraz osób zaangażowanych w ich edukację, a więc służyły społecznościom lokalnym. Zwalidowane rozwiązania zostaną przekazane m.in specjalistom szkolnym oraz poradniom psychologiczno-pedagogicznym jako zestaw rekomendacji – standard diagnozy uczniów zdolnych bazujący na paradygmacie opartym na dowodach (evidence based paradigm).
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”. Numer umowy: NdS-II/SN/0071/2023/01. Kwota dofinansowania: 1 500 000,00 zł, całkowita wartość projektu: 1 500 000,00 zł. Udział w projekcie oraz wydarzeniach organizowanych w ramach realizacji przedsięwzięcia jest bezpłatny.
W ramach projektu opracujemy standard kompleksowej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów z ponadprzeciętnym potencjałem poznawczym, który stworzymy w oparciu o zweryfikowany w badaniach empirycznych model teoretyczny – Kompleksową Ocenę Potencjału Ucznia Zdolnego (KOPUZ). Model sprawdzimy poprzez działania polegające na bezpośrednim wspieraniu uczniów, ich rodzin oraz nauczycieli.
Tematyka programu TalentON II dotyczy takich przedsięwzięć, jak:
Publikacja będzie zatem prezentowała swoisty standard diagnozy uczniów zdolnych w wieku 9-19 lat i uzupełni zidentyfikowane braki w tym obszarze. Istotnym walorem publikacji będzie opis możliwych instrumentów wspierania uczniów zdolnych w odpowiedzi na zidentyfikowany IPF.
Oprócz powyższych tematyka programu TalentON II dotyczy takich działań rozwojowych, jak:
Tematyka TalentON II to także wsparcie metodyczne, doradcze i szkoleniowe dla nauczycieli oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych (PPP):