Skip to main content

Indywidualny profil funkcjonalny

Indywidualny profil funkcjonalny ucznia zdolnego - IPF - to efekt (wynik) zastosowania w procesie diagnozy narzędzia KOPUZ oraz krytycznej syntezy zebranych danych o uczniu zdolnym. W IPF uwzględniamy również informacje na temat funkcjonowania ucznia zdolnego pochodzące od rodziców/opiekunów oraz nauczycieli.

Indywidualny profil funkcjonalny (ocena funkcjonalna) to określenie poziomu rozwoju poszczególnych wymiarów (obszarów) zdefiniowanych w KOPUZ danego ucznia. Na podstawie IPF eksperci opracują plan wsparcia i rozwoju ucznia zdolnego. Plan ten będzie aktualizowany po roku od pierwszej diagnozy, poprzez ponowną ocenę zasobów ucznia zdolnego w aspektach, które wymagały poprawy bądź wsparcia. Rekomendowane będą konkretne instrumenty oddziaływań edukacyjno-specjalistycznych, takie jak:

  • indywidualne wsparcie doradczo-mentoringowe (w wymiarze 5 godzin przypadających na 1 ucznia) udzielane przez naszych ekspertów z obszaru psychologii oraz pedagogiki zdolności;
  • webinaria, których tematyka będzie dopasowana do zgłaszanych potrzeb (np. z zakresu zarządzania czasem, problemu presji środowiska i sposobów radzenia sobie z nią, radzenia sobie z wielością zainteresowań);
  • zalecenia dotyczące skorzystania z mapy zasobów metodycznych (aplikacje, scenariusze, publikacje, e-zasoby) i instytucjonalnych (instytucje kultury, nauki, organizacje samorządowe, NGO) możliwych do wykorzystania w procesie wspierania rozwoju ucznia zdolnego.

IPF pozwoli na zwizualizowanie mocnych i słabszych stron ucznia zdolnego z odniesieniem do analizy interindywidualnej (poziom zgodności wyników z normami) oraz intraindywidualnej (poziom zgodności z indywidualnym standardem wykonania/kompetencji).

Proponowane przez nas podejście oraz używane narzędzia są zgodne z zakresem oceny funkcjonalnej, zdefiniowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej jako:

„wieloaspektowy proces rozpoznawania zasobów i trudności ucznia oraz oddziałujących na niego czynników środowiskowych, uwzględniający analizę funkcjonowania (opartą na klasyfikacji ICF, wiedzy o kamieniach milowych w rozwoju dziecka) oraz - o ile została postawiona - diagnozę kryterialną (opartą na klasyfikacji medycznej ICD lub DSM), a także adekwatny i podlegający stałej ewaluacji program wsparcia” (Model Edukacji dla Wszystkich, 2021, s. 55).

IPF ucznia zdolnego będzie szczegółowo omówiony w czasie spotkań konsultacyjnych z rodzicami/opiekunami bądź nauczycielami (za zgodą rodziców/opiekunów prawnych).