© 2024 Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego. Wszelkie prawa zastrzeżone.
W tej sekcji zamieszczamy zestawienie najczęściej występujących pytań i odpowiedzi (FAQ), porządkujących kluczowe informacje o Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego oraz przedsięwzięciu TalentON II. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy kierować je na adres e-mail: talenton@fundacja-pan.lublin.pl
Poprzez pojęcie „uczeń zdolny” rozumie się ucznia spełniającego m.in. jeden z poniższych warunków:
Tak. Pomyślne przejście przez proces rekrutacji i objęcie wsparciem Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego (CDUZ) oznacza, że jesteś uczestnikiem/uczestniczką projektu „TalentON II – opracowanie standardu diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia zdolnego”. Z tego tytuły możesz skorzystać z pełnej oferty CDUZ oraz pozostałych działań realizowanych w ramach wspomnianego projektu.
Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie jest do pobrania tutaj: Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie TalentON II [PDF]
Na dokumenty rekrutacyjne składają się:
– dwie ankiety on-line:
– dokumenty rekrutacyjne w formie papierowej – formularz uczestnika/uczestniczki projektu (załącznik nr 1) wraz z oświadczeniem Uczestnika projektu (załącznik nr 2) bądź – w przypadku zgłoszenia dokonywanego przez ucznia/uczennicę niepełnoletniego/nią – zgody rodzica/opiekuna prawnego na udział w projekcie (załącznik nr 4):
Formularz Uczestnika/Uczestniczki projektu TalentON II – załącznik nr 1 [PDF]
Oświadczenie Uczestnika projektu TalentON II – załącznik nr 2 [PDF]
Adres Biura Projektu do wysyłki papierowej wersji dokumentów: Fundacja Polskiej Akademii Nauk, ul. Turystyczna 44, 20-207 Lublin.
Szczegóły odnośnie do procesu rekrutacji znajdują się w zakładce Diagnoza ucznia -> Rekrutacja
Nie. Przyjmujemy również zgłoszenia indywidualnie. Musisz jednak pamiętać, że w procesie rekrutacji do objęcia wsparciem CDUZ, a następnie dla właściwej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej, będziemy kontaktować się z Twoją szkołą i nauczycielami, aby pozyskać niezbędne informacje.
Tak. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna będzie realizowana z zastosowaniem testów psychologicznych.
Wyniki diagnozy zostaną przekazane Tobie, jako osobie biorącej udział w projekcie TalentON II oraz Twojemu rodzicowi/opiekunowi. Rezultaty diagnozy nie będą udostępniane szkole, ani innym zewnętrznym podmiotom.
Nie. Nie przewidujemy rozwiązywania testów wiedzy.
Mentoring to indywidualna pomoc jednej osoby dla drugiej w zakresie: poszerzenia wiedzy, kształtowania umiejętności i rozwoju zarówno w danej dziedzinie, jak i ogólniej – w rozwoju osobistym.
Mentor służy swojemu podopiecznemu pomocą i doświadczeniem w zakresie wspierania rozwoju zdolności. Konsultacje mentoringowe mogą dotyczyć indywidualnej ścieżki rozwoju, nauki i kształtowania osiągnięć.
Mentoring udzielany w CDUZ jest formą wsparcia realizowaną przez zespół ekspertów, których więcej przeczytasz w zakładce Kadra, w części „Zespół badawczy”
Każda osoba objęta wsparciem CDUZ ma zagwarantowane 5 godzin zegarowych indywidualnego mentoringu. Z konsultacji będzie można skorzystać zarówno podczas spotkań stacjonarnych, jak i w formie on-line.
Rodzic/opiekun prawny uczestnika projektu także będzie mógł skorzystać z tej formy wsparcia. Liczba godzin doradczo-konsultacyjnych dla rodziców/opiekunów będzie uzależniona od zgłaszanego zapotrzebowania.
Oferta CDUZ jest bezpłatna dla uczestników projektu „TalentON II – opracowanie standardu diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia zdolnego”
Terminy spotkań ekspertów z uczestnikami projektu (zrekrutowanymi uczniami zdolnymi) będą ustalane poprzez bezpośrednie, indywidualne kontakty tak, aby były dogodne dla obu stron.
Tak. W CDUZ obowiązują Standardy ochrony dzieci w Fundacji Oddziału PAN w Lublinie, która jest właścicielem Centrum. Z obowiązującą polityką ochrony dzieci można zapoznać się tutaj [PDF].
Skorzystanie z oferowanego przez Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego wsparcia będzie możliwe poprzez przesłanie zgłoszenia do projektu.
Rekrutacja uczniów zdolnych odbędzie się w oparciu o autorskie narzędzie Fundacji Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Lublinie, które zapewnia obiektywność procedury wyboru. Rekrutację przeprowadzi zespół badawczy, w skład którego wchodzą eksperci posiadający doświadczenie w pracy z dziećmi uzdolnionymi.
Zgłoszenia będzie można przesłać poprzez kontakt indywidualny. W procesie rekrutacji będziemy współpracowali ze szkołami (dyrekcjami) z województwa lubelskiego, poradniami psychologiczno-pedagogicznym oraz innymi placówkami czy organizacjami zajmującymi się pracą z osobami zdolnymi.
II tura rekrutacji, w czasie której wyłonimy 100 uczestników projektu, trwa od 16 września 2024 roku do 18 października 2024 r. O kolejnej turze rekrutacji poinformujemy w oddzielnym komunikacie.
I tura rekrutacji, w której wyłoniliśmy 50 uczestników projektu, odbyła się w dniach 4 kwietnia 2024 r. – 6 maja 2024 r.
Spotkania w ramach bezpośredniego wsparcia zaplanowane są na czwarty kwartał 2024 roku.
Opis szczegółów procesu rekrutacji, w tym niezbędne dokumenty, znajdują się w zakładce Diagnoza ucznia -> rekrutacja [kliknij tutaj].
Naszymi działaniami obejmiemy 300 uczniów zdolnych w wieku 9-19 lat (III klasa szkoły podstawowej – ostatnia klasa szkoły ponadpodstawowej), uczęszczających do szkół z terenu woj. lubelskiego, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich. Wsparcie adresujemy także do rodziców/opiekunów prawnych uczniów zdolnych. Odbiorcami naszych działań będą również: dyrekcje szkół, nauczyciele, specjaliści szkolni (psychologowie doradcy zawodowi, pedagogowie), oraz pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Wybrane inicjatywy skierujemy także do szerokiego grona odbiorców. Będą to m.in. videopodcasty promujące psychobiografie wybitnie zdolnych osób, konferencje tematyczne z udziałem osobistości, mapa zasobów metodycznych i instytucjonalnych, jak również publikacja naukowa, w której zaprezentujemy standard diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów, rekomendacje, a także możliwe instrumenty wspierania uczniów zdolnych w odpowiedzi na zidentyfikowany indywidualny profil funkcjonalny (IPF).
Narzędzia diagnostyczne, które zastosujemy w ramach funkcjonowania Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego, będą dopasowane do 3 grup wiekowych uczniów zdolnych:
Skorzystanie z oferowanego przez CDUZ wsparcia będzie możliwe poprzez przesłanie zgłoszenia do projektu. Rekrutacja uczniów zdolnych odbędzie w oparciu o autorskie narzędzie Fundacji Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Lublinie, które zapewnia obiektywność procedury wyboru. Rekrutację przeprowadzi zespół badawczy, w skład którego wchodzą eksperci posiadający doświadczenie w pracy z dziećmi uzdolnionymi.
Bazując na literaturze, doświadczeniach z realizacji „Programu wsparcia i rozwoju młodzieży szczególnie uzdolnionej talentON”, a także opracowanego oraz wdrożonego w ramach pilotażowych zajęć „Modelu wsparcia uczniów uzdolnionych społecznie i humanistycznie” zauważyliśmy, że brak kompleksowej oceny zasobów uczniów zdolnych przyczynia się do ich nieharmonijnego rozwoju i obniża ich dobrostan. Dotychczas na poziomie polityki ogólnokrajowej w Polsce nie zostały wypracowane standardy diagnostyczne dla uczniów zdolnych, spójny system identyfikacji czy rozwijania talentów, choć większość krajów posiada takie rozwiązania od co najmniej pół wieku.
Problem braku standardu diagnostycznego w zakresie kompleksowego rozpoznawania zasobów uczniów z ponadprzeciętnym potencjałem poznawczym, jak również braku należytego zaopiekowania uczniów zdolnych (czyli posiadających specjalne potrzeby edukacyjne), jest istotnym zagadnieniem społecznym, gdyż:
Przyjmując założenie, że dobór odpowiednich form wsparcia ucznia zdolnego powinien opierać się na rzetelnej ocenie zarówno zasobów jednostki, jak i deficytów oraz trudności, proponujemy wypracowanie standardów diagnozy (oceny) opartych na aktualnej wiedzy naukowej.
W odpowiedzi na zaobserwowane wyzwania kontynuujemy, poprzez program TalentON II, ideę zapoczątkowaną w Programie wsparcia talentON I, którą kierunkujemy głównie na opracowanie i zwalidowanie modelu diagnozy uczniów zdolnych z uwzględnieniem analizy czynników środowiskowych.
Idea projektu polega na tym, aby badania empiryczne mające na celu weryfikację modelu teoretycznego KOPUZ były jednocześnie narzędziami bezpośredniego wsparcia uczniów oraz osób zaangażowanych w ich edukację, a więc służyły społecznościom lokalnym. Zwalidowane rozwiązania zostaną przekazane m.in specjalistom szkolnym oraz poradniom psychologiczno-pedagogicznym jako zestaw rekomendacji – standard diagnozy uczniów zdolnych bazujący na paradygmacie opartym na dowodach (evidence based paradigm).
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”. Numer umowy: NdS-II/SN/0071/2023/01. Kwota dofinansowania: 1 500 000,00 zł, całkowita wartość projektu: 1 500 000,00 zł. Udział w projekcie oraz wydarzeniach organizowanych w ramach realizacji przedsięwzięcia jest bezpłatny.
W ramach projektu opracujemy standard kompleksowej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów z ponadprzeciętnym potencjałem poznawczym, który stworzymy w oparciu o zweryfikowany w badaniach empirycznych model teoretyczny – Kompleksową Ocenę Potencjału Ucznia Zdolnego (KOPUZ). Model sprawdzimy poprzez działania polegające na bezpośrednim wspieraniu uczniów, ich rodzin oraz nauczycieli.
Tematyka programu TalentON II dotyczy takich przedsięwzięć, jak:
Publikacja będzie zatem prezentowała swoisty standard diagnozy uczniów zdolnych w wieku 9-19 lat i uzupełni zidentyfikowane braki w tym obszarze. Istotnym walorem publikacji będzie opis możliwych instrumentów wspierania uczniów zdolnych w odpowiedzi na zidentyfikowany IPF.
Oprócz powyższych tematyka programu TalentON II dotyczy takich działań rozwojowych, jak:
Tematyka TalentON II to także wsparcie metodyczne, doradcze i szkoleniowe dla nauczycieli oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych (PPP):