Kadra naukowa projektu jest odpowiedzialna za opracowanie standardów kompleksowej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów zdolnych oraz wdrożenie konkretnych działań umożliwiających rozwijanie uzdolnień, jak również umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów. Głównym zdaniem Kadry naukowej jest opracowanie modelu teoretycznego Kompleksowej Oceny Potencjału Ucznia Zdolnego (KOPUZ) – który zostanie przetestowany poprzez działania polegające na bezpośrednim wspieraniu uczniów, ich rodzin oraz nauczycieli.
Eksperci wykorzystają wiedzę płynącą z naukowych teorii zdolności, a także wyników dotychczas zrealizowanych badań dotyczących standardów diagnostycznych w zakresie rozpoznawania zasobów uczniów z ponadprzeciętnym potencjałem poznawczym, aby przeciwdziałać zjawisku braku należytego zaopiekowania uczniów zdolnych (czyli posiadających specjalne potrzeby edukacyjne), braku kompleksowej oceny zasobów uczniów zdolnych, co może przyczyniać się do ich nieharmonijnego rozwoju, a w konsekwencji obniżenia ich dobrostanu.
Kadra Naukowa w czasie realizacji projektu opracuje:
- model teoretyczny diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia zdolnego (KOPUZ – Kompleksowa Ocena Potencjału Ucznia Zdolnego);
- wielowymiarowe narzędzia diagnostyczne, dostosowane do wieku uczniów;
- indywidualne profile funkcjonalne uczniów będących uczestnikami projektu;
- standardy działań edukacyjno-specjalistycznych, które będą odpowiedzią na diagnozę KOPUZ;
- plany wsparcia uczniów zdolnych (uczestników projektu);
- mapy zasobów metodycznych i instytucjonalnych: lokalnych i ogólnopolskich;
- publikację naukową z opisem standardu diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów zdolnych.
Wszystkie działania zostaną zrealizowane w ramach funkcjonowania Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego.
Kadra Naukowa składa się z Kierownika Naukowego Projektu – prof. dr hab. Andrzeja Sękowskiego, Rady Naukowej, której przewodniczy prof. dr hab. n. med. Tomasz Trojanowski, czł. rzecz. PAN oraz Zespołu badawczego, w którym zasiadają naukowcy i eksperci z obszaru psychologii i pedagogiki zdolności, a także edukacji dzieci i młodzieży uzdolnionej: dr Sylwia Gwiazdowska-Stańczak (KUL), dr Tomasz Knopik (UMCS), dr Martyna Płudowska (KUL) oraz dr Agnieszka Żmuda (KUL).
Kadra projektu TalentON II to autorzy monografii „Od zdolności do mądrości – model wspierania rozwoju uczniów zdolnych w systemie edukacji”, w której opisali zweryfikowany model wsparcia uczniów uzdolnionych społecznie i humanistycznie. Testowanie modelu odbyło się w trakcie bardzo dobrze przyjętego przez uczestników pilotażowego, 9-miesięcznego Programu wsparcia talentON I
Więcej o członkach Zespołu przeczytacie w zakładce O nas -> Kadra.