Skip to main content

Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego (CDUZ) to miejsce na mapie Lublina, które utworzyliśmy w ramach realizacji projektu TalentON II. CDUZ to specjalistyczna jednostka, która świadczy usługi bezpośredniego wsparcia doradczo-konsultacyjnego: uczniom zdolnym, rodzicom, nauczycielom oraz specjalistom pracującym bądź zainteresowanych pracą z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jakimi są osoby zdolne.

Z oferty Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego (CDUZ) będą mogli skorzystać uczniowie zdolni z województwa lubelskiego, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów szkół z obszarów wiejskich, którzy pozytywnie przejdą etap rekrutacji. Wsparcie jest dostosowane do uczniów zdolnych w 3 grupach wiekowych: 9-11 lat, 12-15 lat oraz 16-19 lat.

Lokal, w którym funkcjonuje CDUZ będzie dostępny dla zrekrutowanych uczniów po wcześniejszym umówieniu terminu zajęć z ekspertem udzielającym wsparcia doradczo-konsultacyjnego. CDUZ mieści się w pokoju 3.02 na III piętrze w Lubelskim Domu Technika NOT w Lublinie przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej 3. Budynek oraz lokal są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Na każdym etapie pracy z uczniem zdolnym objętym wsparciem Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego, rodzice/opiekunowie będą mogli skorzystać ze usług doradczo-konsultacyjnych, świadczonych przez specjalistę, który pracuje z ich dzieckiem bądź specjalizuje się w zagadnieniu zgłaszanym przez rodzica.

Pakiet usług, który świadczymy w ramach CDUZ:

  • Tworzymy podstawy wystandaryzowanego postępowania diagnostycznego służącego wszystkim stronom i podmiotom zaangażowanym w proces wspierania rozwoju dziecka zdolnego. Nasze rozwiązania opieramy na zweryfikowanej i spójnej koncepcji naukowej zdolności, porządkującej wielość terminów, perspektyw i działań.
  • Przeprowadzamy rzetelną ocenę zasobów ucznia zdolnego, w tym również potencjalnych deficytów (słabszych stron), mapowanie najmocniejszych stron – „katalizatorów” rozwoju talentów.
  • Wdrażamy model teoretyczny diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia zdolnego pod nazwą Kompleksowa Ocena Potencjału Ucznia Zdolnego – KOPUZ.
  • Dobieramy specjalistyczne narzędzia diagnostyczne, które mają służyć identyfikacji poziomu zachowań znamionujących określony typ uzdolnień.
  • Opracowujemy indywidualne profile funkcjonalne (IPF) uczniów zdolnych, jako wyniku zastosowania KOPUZ, które szczegółowo omawiamy w czasie spotkań konsultacyjnych z rodzicami/opiekunami bądź nauczycielami (za zgodą rodziców/opiekunów prawnych).
  • Przygotowujemy plan wsparcia i rozwoju ucznia zdolnego, który będzie aktualizowany po roku od pierwszej diagnozy poprzez ponowną ocenę zasobów ucznia zdolnego w aspektach, które wymagały poprawy bądź wsparcia.
  • Rekomendujemy konkretne instrumenty oddziaływań edukacyjno-specjalistycznych, takie jak: indywidualne wsparcie doradczo-mentoringowe (w wymiarze 5 godzin przypadających na 1 ucznia) udzielane przez naszych ekspertów z obszaru psychologii oraz pedagogiki zdolności;
  • Tworzymy mapę zasobów metodycznych (aplikacje, scenariusze, publikacje, e-zasoby) i instytucjonalnych (instytucje kultury, nauki, organizacje samorządowe, NGO) możliwych do wykorzystania w procesie wspierania rozwoju ucznia zdolnego.

Organizujemy dodatkowe działania rozwojowe:

  • webinaria,
  • konferencje tematyczne,
  • videopodcasty
  • wsparcie metodyczne, doradcze i szkoleniowe dla nauczycieli oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych,
  • opracowanie 20 innowacyjnych scenariuszy zajęć.

Wszystkie zaplanowane działania mogą odbywać się w formie stacjonarnej, zdalnej lub hybrydowej. Wybór formy spotkania będzie uwzględniał potrzeby i oczekiwania osób objętych wsparciem, przy zastosowaniu wymogów metodycznych przeprowadzanej diagnozy bądź udzielanego wsparcia.

Szczegółowe informacje na temat działalności CDUZ znajdują się w zakładce Centrum oraz w pozostałych zakładach naszego serwisu internetowego.