Skip to main content
1

Opracowanie modelu teoretycznego diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia zdolnego (Kompleksowej Oceny Potencjału Ucznia Zdolnego - KOPUZ)

Zespół ekspertów opracuje podstawy wystandaryzowanego postępowania diagnostycznego, służącego wszystkim stronom zaangażowanym w proces wspierania rozwoju dziecka zdolnego. Rozwiązania będą oparte na zweryfikowanej i spójnej koncepcji naukowej zdolności, porządkującej wielość terminów, perspektyw i działań. W modelu diagnozy uczniów zdolnych będzie uwzględniona analiza czynników środowiskowych.
2

Opracowanie wielowymiarowych narzędzi diagnostycznych

W oparciu o model teoretyczny zostaną dobrane wystandaryzowane lub wypracowane nowe narzędzia diagnostyczne (w postaci prób wykonaniowych identyfikujących poziom zachowań znamionujących określony typ uzdolnień). Wszystkie narzędzia diagnostyczne zostaną przygotowane zgodnie z przyjętymi standardami metodologicznymi w naukach społecznych. Ważnym aspektem doboru narzędzi jest ich dostosowanie do wieku uczniów: 9-11 lat; 12-15 lat oraz 16-19 lat.
3

Opracowanie standardu działań edukacyjno-specjalistycznych w odpowiedzi na diagnozę KOPUZ

Informacje o uczniach zdolnych, zebrane w procesie kompleksowej oceny funkcjonalnej, będą stanowiły punkt wyjścia do opracowania programów wsparcia uczniów objętych wsparciem CDUZ. W zależności od poziomu rozwoju poszczególnych wymiarów (obszarów) zdefiniowanych w KOPUZ, będą rekomendowane konkretne instrumenty oddziaływań edukacyjno-specjalistycznych.
4

Opracowanie mapy zasobów lokalnych i ogólnopolskich

Zespół ekspertów opracuje zestawienie zasobów metodycznych (aplikacji, scenariuszy, publikacji, e-zasobów) i instytucjonalnych (instytucje kultury, nauki, organizacje samorządowe oraz III sektora) możliwych do wykorzystania w procesie wspierania rozwoju uczniów zdolnych. Mapa zasobów będzie stanowić skuteczny instrument planowania działań rozwojowych w odpowiedzi na zidentyfikowane w diagnozie wyzwania/trudności.
5

Przeprowadzenie kompleksowej diagnozy uczniów zdolnych

Działania polegające na testowaniu modelu teoretycznego oraz udzielaniu bezpośredniego wsparcia uczniom zdolnym. Etap zawiera: ocenę funkcjonalną ucznia zgodnie z modelem KOPUZ, opracowanie indywidualnego profilu funkcjonalnego ucznia zdolnego (IPF), przygotowanie planu wsparcia ucznia wraz z aktualizacją (po ok. roku od 1. diagnozy).
6

Wsparcie metodyczne i działania rozwojowe

Etap będzie wdrażany równolegle do działań związanych z wdrażaniem modelu KOPUZ. W czasie jego trwania odbędzie się indywidualny oraz grupowy mentoring (warsztaty) dla 300 uczniów objętych wsparciem CDUZ, konferencje tematyczne w szkołach z województwa lubelskiego bądź mazowieckiego, publikacja wideopodcastów promujących psychobiografie wybitnie zdolnych osób. Zostanie przeprowadzony cykl szkoleń dla nauczycieli oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie pracy z osobami zdolnymi oraz zastosowania i wdrażania modelu KOPUZ. Wsparcie metodyczne i działania rozwojowe zostaną skierowanie także do rodziców uczniów objętych wsparciem CDUZ.
7

Opracowanie publikacji naukowej z opisem standardu diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów zdolnych

Zwieńczeniem projektu będzie wydanie publikacji naukowej, w której zostanie przedstawiony zweryfikowany model KOPUZ wraz z rekomendacjami jego wdrażania przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne i szkolnych specjalistów (psychologów, doradców zawodowych, pedagogów). Publikacja będzie opisem standardu diagnozy uczniów zdolnych w wieku 9-19 lat i uzupełni zidentyfikowane braki w tym obszarze. Istotnym walorem publikacji będzie opis możliwych instrumentów wspierania uczniów zdolnych w odpowiedzi na zidentyfikowany IPF.