1
Opracowanie modelu teoretycznego diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia zdolnego (Kompleksowej Oceny Potencjału Ucznia Zdolnego - KOPUZ)
Zespół ekspertów opracuje podstawy wystandaryzowanego postępowania diagnostycznego, służącego wszystkim stronom zaangażowanym w proces wspierania rozwoju dziecka zdolnego. Rozwiązania będą oparte na zweryfikowanej i spójnej koncepcji naukowej zdolności, porządkującej wielość terminów, perspektyw i działań. W modelu diagnozy uczniów zdolnych będzie uwzględniona analiza czynników środowiskowych.2
Opracowanie wielowymiarowych narzędzi diagnostycznych
W oparciu o model teoretyczny zostaną dobrane wystandaryzowane lub wypracowane nowe narzędzia diagnostyczne (w postaci prób wykonaniowych identyfikujących poziom zachowań znamionujących określony typ uzdolnień). Wszystkie narzędzia diagnostyczne zostaną przygotowane zgodnie z przyjętymi standardami metodologicznymi w naukach społecznych. Ważnym aspektem doboru narzędzi jest ich dostosowanie do wieku uczniów: 9-11 lat; 12-15 lat oraz 16-19 lat.3
Opracowanie standardu działań edukacyjno-specjalistycznych w odpowiedzi na diagnozę KOPUZ
Informacje o uczniach zdolnych, zebrane w procesie kompleksowej oceny funkcjonalnej, będą stanowiły punkt wyjścia do opracowania programów wsparcia uczniów objętych wsparciem CDUZ. W zależności od poziomu rozwoju poszczególnych wymiarów (obszarów) zdefiniowanych w KOPUZ, będą rekomendowane konkretne instrumenty oddziaływań edukacyjno-specjalistycznych.4
Opracowanie mapy zasobów lokalnych i ogólnopolskich
Zespół ekspertów opracuje zestawienie zasobów metodycznych (aplikacji, scenariuszy, publikacji, e-zasobów) i instytucjonalnych (instytucje kultury, nauki, organizacje samorządowe oraz III sektora) możliwych do wykorzystania w procesie wspierania rozwoju uczniów zdolnych. Mapa zasobów będzie stanowić skuteczny instrument planowania działań rozwojowych w odpowiedzi na zidentyfikowane w diagnozie wyzwania/trudności.5
Przeprowadzenie kompleksowej diagnozy uczniów zdolnych
Działania polegające na testowaniu modelu teoretycznego oraz udzielaniu bezpośredniego wsparcia uczniom zdolnym. Etap zawiera: ocenę funkcjonalną ucznia zgodnie z modelem KOPUZ, opracowanie indywidualnego profilu funkcjonalnego ucznia zdolnego (IPF), przygotowanie planu wsparcia ucznia wraz z aktualizacją (po ok. roku od 1. diagnozy).6
Wsparcie metodyczne i działania rozwojowe
Etap będzie wdrażany równolegle do działań związanych z wdrażaniem modelu KOPUZ. W czasie jego trwania odbędzie się indywidualny oraz grupowy mentoring (warsztaty) dla 300 uczniów objętych wsparciem CDUZ, konferencje tematyczne w szkołach z województwa lubelskiego bądź mazowieckiego, publikacja wideopodcastów promujących psychobiografie wybitnie zdolnych osób. Zostanie przeprowadzony cykl szkoleń dla nauczycieli oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie pracy z osobami zdolnymi oraz zastosowania i wdrażania modelu KOPUZ. Wsparcie metodyczne i działania rozwojowe zostaną skierowanie także do rodziców uczniów objętych wsparciem CDUZ.7