Skip to main content

Kadra naukowa projektu

Za merytoryczne kwestie w projekcie odpowiadają Kierownik naukowy projektu, Rada Naukowa oraz Zespół badawczy, czyli grupa osób z tytułem bądź stopniem naukowym, wśród których znajdują się wybitni przedstawiciele środowiska naukowego, eksperci zajmujący się badaniami naukowymi z zakresu inteligencji, twórczości, wybitnych zdolności, postaw społecznych, osiągnięć uczniów zdolnych, psychologii zdolności czy współczesnymi modelami edukacji.
Kadra projektu TalentON II to autorzy monografii „Od zdolności do mądrości – model wspierania rozwoju uczniów zdolnych w systemie edukacji”, w której opisali zweryfikowany model wsparcia uczniów uzdolnionych społecznie i humanistycznie. Testowanie modelu odbyło się w trakcie bardzo dobrze przyjętego przez uczestników pilotażowego, 9-miesięcznego Programu wsparcia talentON I (więcej o tym przedsięwzięciu przeczytacie na stronie internetowej talenton.pl)

Kierownik naukowy projektu

prof. dr hab. Andrzej Sękowski

Profesor zwyczajny, kierownik Katedry Psychologii Różnic Indywidualnych KUL. Był członkiem Komitetu Psychologii PAN, jak również Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Zasiada w Radzie Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Jego zainteresowania naukowe dotyczą problematyki inteligencji, twórczości, wybitnych zdolności oraz postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych.

Kliknij, aby zobaczyć więcej informacji.

Profesor zwyczajny, kierownik Katedry Psychologii Różnic Indywidualnych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Był członkiem Komitetu Psychologii PAN, jak również Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Zasiada w Radzie Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Jego zainteresowania naukowe dotyczą problematyki inteligencji, twórczości, wybitnych zdolności oraz postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych. Jako stypendysta Fundacji: Kościuszkowskiej, Humboldta oraz Fulbrighta podejmował działania naukowe w zagranicznych ośrodkach (m.in. na Uniwersytecie Yale, Uniwersytecie Ludwika Maximiliana w Monachium). Odbył staże w wielu zagranicznych instytucjach naukowych, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Holandii, Belgii, Włoszech i Hiszpanii. Jest autorem około 300 publikacji i współautorem adaptacji Inwentarza Motywacji Osiągnięć LMI oraz Interpersonalnych Skal Przymiotnikowych. Publikuje w międzynarodowych czasopismach, m.in. Science, Journal of Personality and Social Psychology, Journal of Personality, Psychology and Aging. Odznaczony m.in. Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Opiekun naukowy zespołu w Programie wsparcia talentON I.

Przewodniczący Rady naukowej projektu

prof. dr hab. n. med. Tomasz Trojanowski

Neurochirurg, Członek rzeczywisty Polskiej Akademii Nauk (PAN) i członek czynny Polskiej Akademii Umiejętności (PAU) oraz Niemieckiego Towarzystwa Neurochirurgów, jak również członek honorowy Brytyjskiego Towarzystwa Neurochirurgów. Konsultant krajowy w dziedzinie neurochirurgii. Honorowy Przewodniczący Komitetu Nauk Neurologicznych PAN. W latach 2011-2018 był prezesem Oddziału PAN w Lublinie, obecnie jest wiceprezesem Oddziału.

Kliknij, aby zobaczyć więcej informacji

Neurochirurg, były kierownik Katedry i Kliniki Neurochirurgii i Neurochirurgii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Członek rzeczywisty Polskiej Akademii Nauk (PAN) i członek czynny Polskiej Akademii Umiejętności (PAU) oraz Niemieckiego Towarzystwa Neurochirurgów, jak również członek honorowy Brytyjskiego Towarzystwa Neurochirurgów. Konsultant krajowy w dziedzinie neurochirurgii. Honorowy Przewodniczący Komitetu Nauk Neurologicznych PAN. Były wiceprezydent Europejskiego Zrzeszenia Towarzystw Neurochirurgicznych (EANS). Członek Światowej Akademii Neurochirurgicznej. W latach 2011-2018 był prezesem Oddziału PAN w Lublinie, obecnie jest wiceprezesem Oddziału. Autor ponad 200 publikacji. Laureat nagród I stopnia Ministra Zdrowia, medalu Gloria Medicinae i Komandorii Orderu Św. Sylwestra. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Kierownik naukowy programu wsparcia talentON I.

Zespół badawczy

dr Sylwia Gwiazdowska-Stańczak

Psycholog, pracownik badawczo-dydaktyczny na Katolickim Uniwersytecie Lubelskiem Jana Pawła II. Zajmuje się tematyką edukacji, uczniów zdolnych, zaangażowaniem w naukę i klimatem w szkole zarówno naukowo, jak i praktycznie. Autorka publikacji na ten temat, wykładowczyni podczas szkoleń dla nauczycieli i uczniów.

dr Tomasz Knopik

Psycholog i filozof, specjalista w zakresie diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci wybitnie zdolnych. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Psychologii UMCS. Jest autorem lub współautorem 4 narzędzi diagnostycznych ukierunkowanych na identyfikację zasobów uczniów z ponadprzeciętnym potencjałem intelektualnym (Kotwice mojej kariery, PREiS, Skala Poczucia Autonomii, Kompleksowa Ocena Wspierania Uczniów Zdolnych). Stworzył Lubelskie Laboratorium Talentów – sieć współpracy nauczycieli i specjalistów ukierunkowaną na wspomaganie zrównoważonego rozwoju uczniów zdolnych. Ekspert IBE, MEN i ORE, gdzie zajmuje się m.in. edukacją włączającą. Jest autorem ponad 50 publikacji dotyczących psychopedagogiki zdolności, inkluzji oraz kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci i młodzieży. Motto aktywności zawodowej: „Nikt nie rodzi się utalentowany. Talent to odpowiedź zdolnego człowieka na stymulujące otoczenie”.

dr Martyna Płudowska

Psycholog i socjolog, pracuje w Katedrze Psychologii Różnic Indywidualnych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Interesuje się psychologicznymi aspektami rozwoju osób zdolnych, kreatywnością, a także znaczeniem przemian społecznych i ekonomicznych dla funkcjonowania psychicznego i dobrostanu człowieka. W wolnym czasie czytelniczka biografii i reportaży.

dr Sabina Więsyk

Psycholog z uprawnieniami pedagogicznymi, pracownik badawczo-dydaktyczny w Katedrze Psychologii Wychowawczej i Rodziny na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół tematu rodzicielstwa i współpracy rodzicielskiej. Doświadczenie zawodowe zdobywała głównie w pracy w poradniach psychologicznych, gdzie zajmowała się diagnozą uczniów oraz prowadzeniem konsultacji psychologicznych dla rodziców.

dr Agnieszka Żmuda

Psycholog, pracuje w Katedrze Psychologii Wychowawczej i Rodziny na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z poznawczą motywacją człowieka oraz kształtowaniem postaw rodzicielskich młodych matek i ojców. Ponadto prowadzi procesy coachingowe oraz szkolenia w zakresie rozwoju kompetencji miękkich. Entuzjastka rodzinnych podróży oraz prac w ogrodzie.