Skip to main content

Wsparcie metodyczne dla rodziców/ opiekunów prawnych uczniów zdolnych

Kluczowym komponentem kompleksowego wspierania uczniów zdolnych jest pomoc kierowana do ich rodziców/opiekunów prawnych. Na każdym etapie wspierania ucznia objętego działaniami Centrum Diagnozy Ucznia Zdolnego, rodzic/opiekun prawny będzie mógł skorzystać z doradztwa oraz konsultacji oferowanych przez zespół naukowy projektu.

Rodzic/opiekun będzie miał zapewnione doradztwo u eksperta, który pracuje z jego/jej dzieckiem bądź specjalizuje się w zagadnieniu (problemie) zgłaszanym przez rodzica/opiekuna.

Istotnym elementem rozwoju ucznia zdolnego jest wsparcie zewnętrzne (szkoła, rodzina, rówieśnicy) i świadomość implikacji posiadanych zasobów poznawczych, emocjonalno-społecznych i osobowościowych dla jego funkcjonowania, stąd niezbędne jest włączenie otoczenia ucznia zdolnego w proces diagnozy psychologiczno-pedagogicznej.

Zgodnie z przyjętymi założeniami metodycznymi, informacje od rodziców/opiekunów prawnych ucznia zdolnego będą brane pod uwagę w procesie opracowania indywidualnego profilu funkcjonalnego (IPF), który jest częścią KOPUZ.

W czasie spotkań konsultacyjnych z rodzicami/opiekunami zostanie szczegółowo omówiony IPF ucznia objętego wsparciem CDUZ, w tym przede wszystkim zaproponowany przez naszych ekspertów plan wsparcia i rozwoju. Za wyraźną zgodą rodzica/opiekuna prawnego, IPF będzie mógł być również omówiony podczas spotkania z nauczycielem danego ucznia.

Udzielimy 400 godzin wsparcia doradczo-konsultacyjnego dla rodziców/opiekunów prawnych uczniów objętych działaniami CDUZ.

Rodzice/opiekunowie prawni będą mogli również skorzystać z pozostałych form wsparcia organizowanego przez CDUZ, w tym:

  • publikacji naukowej, w której zaprezentujemy opis możliwych instrumentów wspierania rozwoju uczniów zdolnych;
  • mapy zasobów metodycznych i instytucjonalnych – zestawienia aplikacji, scenariuszy, e-zasobów, ofert instytucji kultury, nauki czy organizacji samorządowe oraz trzeciego sektora, które można wykorzystać w procesie rozwoju ucznia zdolnego;
  • videopodcastów – nagrań promujących psychobiografie wybitnie zdolnych osób, poprzez które zaprezentujemy różnorodne ścieżki rozwojowe osób zdolnych i mechanizmy radzenia sobie z pokonywaniem trudności.