Skip to main content

Dyrekcje szkół z obszaru województwa lubelskiego, w szczególności z terenów wiejskich, poinformujemy o rozpoczętej rekrutacji uczniów zdolnych do objęcia wsparciem w ramach CDUZ. O pozostałych zaplanowanych działaniach również powiadomimy kierownictwa placówek oświatowych.

Wsparcie metodyczne dla szkół

Wsparcie metodyczne, doradcze i szkoleniowe:

  • szkolenia dla nauczycieli, które będą dotyczyły tematyki pracy z uczniem zdolnym, np.: jak prowadzić uczniów zdolnych, wybrane problemy uczniów zdolnych, które wpływają na obniżenie osiągnięć. Zajęcia poprowadzą eksperci z obszaru psychologii i pedagogiki zdolności, a także edukacji dzieci i młodzieży uzdolnionej (wymiar szkolenia to 3 godziny). Wsparciem obejmiemy 300 nauczycieli, bez kryterium terytorialnego (działanie skierujemy do pracowników szkół z całej Polski);
  • opracowanie 20 innowacyjnych scenariuszy zajęć, które powstaną dzięki zaangażowaniu i współpracy metodyków oraz psychologów bądź pedagogów (5 scenariuszy z zakresu języka polskiego, 5 z zakresu historii, 5 z zakresu STEM (czyli nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki), jak również 5 z zakresu edukacji wczesnoszkolnej – dla uczniów klas III). Scenariusze będą nastawione na rozwijanie mądrości uczniów zdolnych (zgodnie z modelem mądrości P. Baltesa i R. Sternberga oraz zasobów transferowalnych) w ramach standardowych zajęć przedmiotowych. Narzędzia będą mogły zostać wykorzystane do prowadzenia kółek zainteresowań dla uczniów zdolnych, z uwzględnieniem pracy w małych grupach (do 10 osób);
  • działania wdrażające (szkolenia on-line oraz wsparcie mentoringowe) Kompleksową Ocenę Potencjału Ucznia Zdolnego (KOPUZ) przez specjalistów szkolnych (psychologów, doradców zawodowych, pedagogów szkolnych);
  • publikacja naukowa z opisem standardu diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów zdolnych, w której zaprezentujemy zweryfikowany model KOPUZ wraz z rekomendacjami jego wdrażania przez szkolnych specjalistów;
  • możliwość omówienia (podczas konsultacji z ekspertem) indywidualnego profilu funkcjonalnego ucznia zdolnego (IPF) objętego wsparciem CDUZ (za zgodą rodziców/opiekunów prawnych danego ucznia).

Działania rozwojowe w szkołach

Oprócz bezpośredniego wsparcia uczniów zdolnych objętych działaniami CDUZ, zorganizujemy również działania skierowane do społeczności szkolnych. Będą to przede wszystkim:

    • konferencje tematyczne „Na Parnasie” – spotkania z wybitnymi osobistościami, zorganizowane w formie paneli tematycznych. Poprzez omówienie ścieżki kariery zaproszonych gości, jak również napotkanych przez nich przeszkód i barier, z którymi musieli się zmierzyć, zapoznamy uczestników konferencji (uczniów, dyrekcje, kadrę pedagogiczną, specjalistów szkolnych) z tematyką osoby zdolnej, jako ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Spotkania będą oparte na współpracy ze środowiskiem naukowym, szkolnym, eksperckim (z obszaru psychologii i pedagogiki zdolności), a także edukacji dzieci i młodzieży uzdolnionej. Zorganizujemy 4 tego typu wydarzenia (w województwie lubelskim oraz mazowieckim);
    • webinary dla uczniów zdolnych – spotkania w formie on-line o tematyce dopasowanej do zgłaszanych potrzeb (np. z zakresu zarządzania czasem, problemu presji środowiska i sposobów radzenia sobie z nią, radzenia sobie z wielością zainteresowań). Webinary poprowadzą eksperci z obszaru psychologii i pedagogiki zdolności, a także edukacji dzieci i młodzieży uzdolnionej. Zorganizujemy 100 godzin tego rodzaju wsparcia. Udział w wydarzeniach będą mogli wziąć uczniowie z całej Polski (o limitach miejsc poinformujemy w oddzielnych komunikatach na etapie zbierania zgłoszeń na webinaria);
    • videopodcasty promujące psychobiografie wybitnie zdolnych osób – celem tej formy wsparcia jest pokazanie różnorodnych ścieżek rozwojowych osób zdolnych i mechanizmów radzenia sobie z pokonywaniem trudności (modelowanie konstruktywnych strategii rozwiązywania problemów; kształtowanie sprawczości). Powstanie 10 videopodcastów, w których opowiemy o wybitnych naukowcach, twórcach kultury, sportowcach – w ujęciu psychologicznym.

Dla 300 uczniów zdolnych objętych działaniami CDUZ zorganizujemy indywidualne wsparcie doradczo-mentoringowe. Uczniowie otrzymają możliwość skorzystania z tego rodzaju zajęć w wymiarze 5 godzin przypadających na 1 ucznia. Wsparcia udzielą nasi eksperci z obszaru psychologii oraz pedagogiki zdolności.